Floating

Floating R.E.S.T - Restricted Environmental Stimulation Technique

Känner du dig trött och sliten? Tränar du inför en idrottslig prestation eller motionerar du lite till ”husbehov”? Lider du av värk i muskler och leder? Känner du dig stressad, sover dåligt och har högt blodtryck? Har du svarat ja på någon av dessa frågor borde du absolut ge floating en chans.

Du flyter viktlöst i hudtempererat vatten och ger både kropp och hjärna möjlighet till total avslappning och återhämtning. Genom att begränsa all yttre stimulans ( såsom ljud, ljus, beröring) kan hjärnan lägga fokus på att reparera kroppen på cellnivå, bearbeta minnen och utveckla kreativiteten.

Upplev total stillhet och djupavslappning i behaglig hud temperature vatten. Floating innebär att du ligger i en floating tank med 25cm varmt vatten, ca 35 grader med 350kg Epsom Salt, magnesiumsulfat och flyter i ett viktlöst tillstånd samtidigt som hjärnan får vila från omgivningens ljud och ljus då minimeras sinnesintrycken.

Denna viktlöshet får varje muskel och organ i kroppen att slappna av fullständigt. Efter 5-10 minuter försvinner känslan av vad som är luft eller vatten. När man flyter förändras hjärnvågorna från snabba betavågor d.v.s. hög mental aktivitet till långsamma alfa- och teta vågor.

Hjärnan återskapar balans i kroppen och reparerar kroppens vitala delar som cellförnyelse och återhämtning då kroppens egna självläkande system aktiveras.

Muskler och blodcirkulation kommer igång i ömma och spända muskler. Utsöndring av endorfiner ökar vilket har starkt smärtlindrande och sinnesupplyftande effekt samtidigt som stressrelaterade hormoner minskar och blodtrycket sjunker. Man kan uppleva en mild eufori efter en behandling.

Kroppen tar upp mineralen från saltet genom huden när du floatar. Magnesium är den näst vanligaste beståndsdelen i våra celler. Magnesium har en lugnande inverkan och är bra för muskler, leder, hud och hår. Magnesiumsulfat hjälper kroppen att avlägsna syror genom huden, många lider av magnesiumbrist och bästa sättet att få i sig magnesium är genom huden.

Vattnet renas i 15 minuter mellan varje person i olika filter. Den höga salthalten tillsammans med Väteperoxid i kombination med UV-C ljus gör att vatten kvalitén är mycket bra.

Floating är avdragsgillt som förebyggande och rehabiliterad friskvård.

Hjälpa mot:

Stress
Ångest
Muskelvärk
Depression
Fibromyalgi
Högt blodtryck
Whiplash skada
Magnesiumbrist
Smärtor i kroppen
Förbättrad nattsömn
Reumatiska sjukdomar
Förbättra din koncentration
Minskar huvudvärk och migrän

Inte lämpligt för:

Sängvätare
Inkontinensbesvär
Kvinnor under menstruationperioden
Drog eller alkoholpåverkade
Personer med :
Infektioner
Smittsamma sjukdomar
Epilepsi
Eksem med sår

Gravida före 14veckor rekommenderas det inte att floata. Precis som med massage, p.g.a. att det inte finns forskning runt detta och det kan finns en generell förhöjd risk för missfall varken man floatar eller inte. Men skulle något sådant inträffa så ser vi att man skulle kunna tänka sig att floatingen skulle få ta skulden.

Inför besök:

Drick inte för mycket kaffe, te eller koffeinhaltig dryck innan floating, du kan bli rastlös och få svårt att slappna av
Rök eller snusa helst inte minst 1 timma innan
När du floatar använder du inga badkläder.
Ta av dig kontaktlinser innan floatingen.
Raka dig inte 4 timmar innan du floatar, då saltet kan svida.
Har du ny färgat hår specielt röd pigment så kan det färga vattnet, du bör tvättat håret noggrant ett par gånger innan ett pass.

Så här floatar du hos oss:

SÄTT I ÖRONPROPPARNA INNAN DU DUSCHAR.
DUSCHA OCH TVÄTTA HÅRET & KROPPEN ORDENTLIGT UTAN BADKLÄDER.
TORKA AV ANSIKTET EFTER ATT DU HAR DUSCHAT
TÄCK ÖPPNA SÅR MED LITE VASELIN
TA MED DIG FLYTKUDDEN IN I FLOATING RUMMET OM DU VILL ANVÄNDA DEN
GÅ IN I FLOATING RUMMET, SÄTT DIG NER OCH LÄGG DIG SAKTA BAKÅT OCH SLAPPNA AV.
MUSIKEN SPELAR I CA FEM MINUTER TILL FÖLJD AV TYSTNAD. LJUSKNAPPEN FINNS TILL VÄNSTER OCH ALARMKNAPPEN FINNS TILL HÖGER OM DIG NÄR DU SITTER/LIGGER I FLOATING RUMMET.
TÄNK PÅ ATT FÖRSÖKA SLAPPNA AV I NACKEN OCH I AXLARNA SKÖNT.
NÄR MUSIKEN BÖRJAR SPELA IGEN, SÄTT DIG UPP, ÖPPNA DÖRREN OCH ANDAS LUGNT I NÅGRA MINUTER. TA GOD TID PÅ DIG INNAN DU RESER DIG UPP DÅ MAN IBLAND KAN KÄNNA SIG LITE YR. PUMPEN FÖR RENGÖRING STARTAR EFTER NÅGRA MINUTER EFTER AVSLUTAD FLOATING MEN DET GÖR INGET OM DU SITTER KVAR EN STUND.
RES DIG UPP OCH LÄMNA SÅ MYCKET AV SALTVATTNET SOM DU KAN I TANKEN, GÅ DIREKT TILL DUSCHEN.
SALTVATTNET GÖR DIG MYCKET HAL SÅ GÅ FÖRSIKTIGT.
DUSCHA BORT ALLT SALT FRÅN KROPPEN OCH TA UT ÖRONPROPPARNA.
UNDVIK ATT FÅ SALTVATTEN I ÖGONEN DÅ DETTA KOMMER ATT SVIDA.

Skattefri floating

Floating är godkänd av Skatteverket.
Floating är godkänd behandlingsform av Socialstyrelsen.
Floating är utforskad av flera universitet med goda resultat.

Arbetsgivaren kan i dag erbjuda sin personal motionsaktiviteter av enklare slag och mindre värde vid motionsanläggningar som ligger skilt från arbetsplatsen. Den anställde kan också själv betala motionsavgiften, och mot kvitto få ersättning från arbetsgivaren för sitt utlägg. Andra former för utövande av motion och annan friskvård är t.ex. tai chi, quigong, kostrådgivning, information om stresshantering, profylaxkurser för blivande föräldrar och s.k. kontorsmassage.

I begreppet kontorsmassage ryms enligt Skatteverkets uppfattning behandlingar som är avstressande, eller som syftar till att förebygga och motverka ömhet och stelhet i exempelvis axlar, armar, nacke eller rygg som kan uppkomma i samband med ensidigt arbete. Förutom vanlig kroppsmassage kan det t.ex. vara rosenterapi, akupressur, kinesiologi, zonterapi och floating rest. Även enklare slag av fotvård eller fotmassage kan ses som friskvård.

Kurser om rökavvänjning kan erbjudas personalen som friskvård. Skattefriheten bör dock inte gälla för nikotinprodukter som kursdeltagarna använder under kurstiden och därefter. Detsamma gäller kurser med inslag av individuell kost- och motionsrådgivning om erbjudandet riktar sig till alla anställda. Träning med en personlig tränare anses inte som enklare slag av motion. Sporter som inte innebär motion i betydelsen fysisk träning omfattas inte av skattefriheten. Exempel på sådana sporter är pistolskytte, agility, bridge, schack och körsång med undantag för körsång på arbetsplatsen. Sporter som kräver dyrare redskap eller kringutrustning som golf, segling, ridning och utförsåkning omfattas inte heller av skattefriheten. Dessa sporter blir skattepliktiga om arbetsgivaren bekostar utövande eller utrustning.

Bubbel pool

Varm och mysig bubbel pool, 37-38 grader varm året om.
Spaen är gjort d av Kolmårdsmarmor och är den perfekta sättet att slappna av med sina kära.

Bastutunna

Vedeldad bastu som ser ut som en tunna vid Motala Ströms strand.
Bastun kan bli ett tillägg till vilken som helst grupp eller parpaket. Från insidan ger de stora fönstret en öppen och ljus känsla med en underbar utsikt över Motala Ström. Bastutunnan ligger nära bryggan för att enkelt kunna hoppa i vattnet för att svalka av sig.
Bastun har ett effektiv värmesystem som ger den där värme och ångupplevelsen som passar skandinaver!
Essentiella oljor kan droppas i vattnet.

Infraröd bastu

Infraröd. Bra för muskler och leder!

Kroppen värms upp direkt av strålningsvärmen inte genom varmluft. Värmen tränger upp till 3ggr så djupt in i kroppen som vid traditionell bastu. Värmen når ca 4,5 cm in i vävnader och leder och är mycket effektivt för att mjuka upp spända och ömma muskler samt lindrar stelhet och värk.Muskelkramper har länge observerats minska genom användande av värme. Underliggande orsaker till besvären kan vara skelett- led- eller neuro-patologiska problem.

Infraräd bastu har visat sig vara effektivt vid:
-uskelbesvär stelhet, värk samt muskelkramp
-Stela leder kroniska ledsjukdomar reumatism,artrit
-Stelhet i axlar och nacke
-Wiplash ( pisksnärtskada )
-Kalla händer och fötter
-Uppvärming inför fysisk aktivitet
Läs mer

Ångdush

Ångdush.

Brygga

Känner du dig för en uppfriskande dopp? Det finns en brygga inte långt från bastutunnan. Där du kan bada i Motalas klara ström.